Blog

Voedingsintolerantie door lekkende darm

Ervaar jij klachten als een opgeblazen gevoel, krampen, depressie, huidproblemen, migraine, etc.?

Ben jij een van de vele mensen die last heeft van klachten zoals een opgeblazen gevoel na het eten, last van winderigheid, krampen of andere (verterings)problemen? Accepteer je dat omdat je denkt dat hier niks aan te doen is? Zonde! Dit soort klachten zegt iets over problemen die in je lichaam zijn ontstaan. De kans is groot dat het duidt op een disbalans in de darmflora en een lekkende darm.

Er zijn vele klachten die kunnen ontstaan door een lekke darm of een disbalans in de darmflora. De opname van voedingsstoffen begint in je darmen. De darmen zijn daarom de basis van een balans of disbalans in je hormoonhuishouding, een sterk of een zwak immuunsysteem, een versnelde veroudering of juist verjonging van je lichaam. Je spijsvertering is dus een hele belangrijke basis van het goed functioneren van je lichaam aan de binnenkant.. Er zijn diverse klachten die kunnen ontstaan door problemen die voortkomen uit de darmen. Enkele voorbeelden:

  • Depressie
  • Huidproblemen
  • Gewrichtsklachten / fibromyalgie
  • Verteringsproblemen, opgeblazen buik / buikpijn
  • Eczeem
  • Voedingsintoleranties en 
(voedsel)allergieën
  • Astma
  • Chronische vermoeidheid
  • Migraine
  • Auto immuunziektes

Wat is een lekkende darm, ook wel leaky gut syndrome genoemd?

Bij een lekkende darm heeft de darmwand een hogere doorlaatbaarheid dan zou moeten, door miniscule gaatjes in de darmwand. Dit ontstaat doordat ontstekingen in de dunne darm de darmvlokken beschadigen. Daardoor kunnen er grotere stukjes onverteerd voedsel door de darmwand, wat niet zou moeten. Bij een lekkende darm kunnen stoffen die we niet willen zoals gifstoffen (toxinen) van slechte darmbacteriën, afvalstoffen, onverteerde voedselresten en schimmels toch in het lichaam komen.

Als de darmwand (onverteerde) stoffen doorlaat die niet in het lichaam thuis horen, kan het zijn dat je immuunsysteem op deze stoffen reageert. Een voedingsintolerantie op een bepaald voedingsmiddel treedt dus pas op wanneer de darmwand beschadigd is en het immuunsysteem (vaker) in aanraking komt met de onverteerde voedselstukjes. Het immuunsysteem zal getriggerd worden om deze lichaamsvreemde bedreigingen tegen te gaan. Een reactie van het immuunsysteem leidt tot het vrijkomen van ontstekingsstoffen (cytokinen) en een stijging van de oxidatieve stress. Dit zet een kettingreactie van beschadigingen in gang met als gevolg een verdere beschadiging van de darmcellen. Om serieuze klachten te voorkomen is het belangrijk om de darmwand z.s.m. weer te hertstellen.

Gevolgen van een lekkende darm

Een lekkende darm leidt niet alleen tot een hogere kans op voedselintoleranties en allergieën, maar brengt ook allerlei andere klachten, ziektes en aandoeningen met zich mee. Dit komt door de lage graadsontstekingen die ontstaan als er een grote hoeveelheid lichaamsvreemde stoffen in het bloed terecht komen en door het lichaam verplaatst worden. Het immuunsysteem ziet deze voedseldeeltjes als toxisch en reageert daarop met allerlei ontstekingsreacties. Een lekkende darm is dan ook één van de grote oorzaken van lagegraadsontstekingen, die in verband wordt gebracht met de meeste moderne ziektes.

Volgens onderzoekers is een lekke darmwand een belangrijke factor in het ontwikkelen van auto-immuunziektes zoals coeliakie en diabetes type 1 en 2. De immuunreactie op lichaamsvreemde stoffen die via een lekkende darm binnenkomen kan namelijk bijdragen aan insulineresistentie, o.a. door schade aan de bètacellen in de alvleesklier. Onderzoeker en expert op het gebied van darmen A. Fasano beschouwt een lekkende darm zelfs als een noodzakelijk voorstadium voor het ontwikkelen van auto-immuunziekten:

There is growing evidence that increased intestinal permeability plays a pathogenic role in various autoimmune diseases including celiac disease and type 1 diabetes. Therefore, we hypothesize that besides genetic and environmental factors, loss of intestinal barrier function is necessary to develop autoimmunity (Fasano, 2012)

Ook aderverkalking (atheriosclerose), wat ten grondslag ligt aan hart- en vaatziekten, kan ontstaan door ontstekingsreacties die veroorzaakt worden door een lekkende darm.

Onderzoek heeft aangetoond dat een lekkende darm ook een rol speelt in het ontwikkelen van depressieve klachten, o.a. door de ontstekingsreacties die ontstaan. Ook is het zo dat opportunistische darmbacteriën die in te grote getale in de darm aanwezig zijn gifstoffen (neurotoxins) produceren die effect hebben op je brein. Heb je een gezonde darmwand dan komen die gifstoffen niet in de bloedbaan. Bij een lekkende darmwand wel. Ook kan het zijn dat het myeline, de bescherming van hersencellen en zenuwdraden, beschadigd wordt als er door een slecht vertering verkeerde stoffen ontstaan.

Er is ook een verband vastgesteld tussen een lekkende darm en astmamigraine en het chronisch vermoeidsheidssyndroom (CVS). Een slecht functionerend maag-darmstelsel met als gevolg een ver­minderde opname van vitaminen/mineralen uit de voeding komt bij de helft van de ME/CVS patienten voor.

Waardoor wordt een lekkende darm veroorzaakt

Een lekkende darm ontstaat doordat de darmflora uit balans is. Een juiste balans in darmbacteriën is essentieel om je darmwand gezond te houden. Is er een disbalans dan raken de darmcellen in de dikke slijmlaag aan de binnenkant van je darmen en de verbindingen tussen de darmcellen beschadigd. De goede bacteriën van je darmflora vormen in je darmwand een natuurlijke barrière tegen indringers en spelen een belangrijke rol in het goed functioneren van de darm/bloed-barrière. Als de goede bacteriën vezels verteren produceren ze bijvoorbeeld korte keten vetzuren. Deze vetzuren dienen als brandstof voor de cellen van de darmwand en helpen het sterk te houden en een lekkende darm te voorkomen.
Ook produceren de goede darmbacteriën eiwitten die de darmwand sterk houden.
In je darmen wonen naast de ‘goede’ ook ‘slechte’ bacteriën. Normaal gesproken worden de ‘slechte’ bacteriën door de ‘goede’ in toom gehouden, zodat ze zich niet in het wilde weg kunnen vermenigvuldigen. Maar door gifstoffen, medicatie en te veel suikers raken de goede bacteriën in de minderheid en krijgen de slechte bacteriën, parasieten en schimmels zoals candida meer kans. De ‘slechte’ bacteriën kunnen vervolgens microscopisch kleine gaatjes in de knooppunten tussen de cellen in je darmwand maken waardoor de darmwand wordt beschadigd.

Er zijn verschillende oorzaken waarom je darmflora uit balans kan zijn, waarvan de belangrijkste medicatie, antibiotica, pesticiden, stress en voeding zijn. Veel suiker en (bewerkte) koolhydraten vergroten het aantal schimmels (candida in het bijzonder) en bepaalde bacteriën. Veel vezels van granen hebben ook een negatief effect op de darmflora. Die zijn te grof en maken de  darmwand kapot.

Gluten

Het gluteneiwit is voor de meeste mensen moeilijk verteerbaar en beschadigt het slijmvlies van de darmen. Er zijn schattingen dat maar liefst 81% van de bevolking in meer of mindere mate aanleg heeft voor een gevoeligheid of intolerantie voor gluten omdat ze een permanente lichte belasting vormen voor je spijsverteringssysteem.

Het gluteneiwit zit in alle granen die tot de grassenfamilie behoren, zoals tarwe, spelt, rogge en gerst. Maar de mate waarin varieert en er zijn ook verschillende soorten gluteneiwitten. Vooral de gliadine-gluten zijn schadelijk (die zitten niet tot nauwelijks in haver, rijst en maïs). Gliadine vergroot de productie van een bepaald eiwit, zonuline, dat de doorlaatbaarheid van de darm vergroot doordat het de tight junctions open breekt.

Caseïne uit zuivel

Ook caseïne (een melkeiwit) is een belasting voor je darmen. Caseïne is namelijk één van de moeilijkste eiwitten om te verteren voor ons lichaam. Het lichaam ziet het melkeiwit als lichaamsvreemd waardoor het immuunsysteem in actie komt. Bepaalde bestanddelen van caseïne lijken op het gluteneiwit en verbreken net als gluten de tight junctions van de darmwandcellen. Mensen met een glutenallergie kunnen vaak ook slecht tegen melkproducten.

Anti-nutriënten uit peulvruchten

Bepaalde anti-nutriënten zoals lectines en saponinen in met name peulvruchten kunnen de darmen ook beschadigen. Lectines (zit vooral in bonen) zijn onverteerbare eiwitten die de slijmlaag van de darmwand aantasten en de darmvlokken beschadigen. Ook saponinen hebben een vergelijkbaar effect doordat ze gaatjes maken in de celmembranen van de darmwandcellen. Door een juiste bereiding kan het effect van deze anti-nutriënten voor een deel geneutraliseerd worden. Zorg dat je peulvruchten altijd een nacht laat weken voordat je ze gaat gebruiken en eet ze nooit rauw.

Antibiotica

Antibiotica zijn medicijnen waarmee bacteriën in het lichaam kunnen worden gedood. Het nadeel van antibiotica is alleen dat het geen onderscheid maakt tussen ‘slechte’ en ‘goede’ bacteriën en dit kan leiden tot een verstoorde darmflora. In het vacuüm dat daardoor ontstaat hebben de slechte bacteriën opeens veel meer kans om zich in de darmen te nestelen dan in een gezonde darmflora. Je immuunsysteem raakt daardoor steeds meer verzwakt. Een vicieuze cirkel. Bovendien worden bacteriën resistent tegen antibiotica, waardoor we steeds sterkere antibiotica gaan gebruiken in de voedingsindustrie (vee, landbouw). Wat we via onze voeding ook binnenkrijgen.

Medicijnen

Ook heel veel andere medicijnen die langdurig gebruikt worden hebben een slecht effect op de darmflora. Pijnstillers als aspirine en ibuprofen stimuleren de groei van bacteriën die ziekte kunnen veroorzaken. Candida wordt bijvoorbeeld in verband gebracht met steroïden die in bepaalde slaappillen zitten.

Pesticiden

Bestrijdingsmiddelen die op ons voedsel zitten zijn ook schadelijk voor onze darmflora. Niet verbazingwekkend aangezien bestrijdingsmiddelen bedoeld zijn om bacteriën op planten te doden, maar dat doen ze dus ook in onze darmen. Dat geldt bijvoorbeeld voor glyfosaat; het belangrijkste bestanddeel van round up wat één van de meest gebruikte bestrijdingsmiddelen is. Kies daarom voor biologische producten waar zo min mogelijk bestrijdingsmiddelen op gebruikt worden.

Stress

Langdurige stress ondermijnt het goed functioneren van je darmen. In een stresssituatie geeft je lichaam namelijk prioriteit aan het mogelijk maken van een vlucht- of vechtreactie en zet dan andere belangrijke processen in je lichaam op een lager pitje, waaronder ook je stofwisseling en de opname van voedingsstoffen. Stress is een van de belangrijkste prikkels tussen de darm en hersenen. Zodra onze hersenen stress signaleren hebben ze energie nodig om dat probleem op te lossen. Deze energie lenen de hersenen vooral van de darm, legt Giulia Enders in haar bekende boek ‘De mooie voedselmachine’ uit. De darm krijgt via zogenoemde sympathische zenuwvezels door dat er sprake is van een noodtoestand, met als gevolg dat hij tijdens de vertering energie bespaart, minder slijmstoffen produceert en zijn eigen doorbloeding vermindert.

Hoe zorg je dat een lekkende darm weer herstelt?

Een lekkende darm herstelt geleidelijk als darmbacteriën weer in balans komen. Vermijd daarom voeding die de darmwand kan beschadigen (zoals gluten in granen en zuivel) en kies voor een gezond voedingspatroon met weinig suikers en koolhydraten. Gefermenteerde producten zoals zuurkool en kefir helpen om je darmflora in balans te krijgen.
Om je lichaam optimaal te ondersteunen en een lekkende darm sneller te helpen herstellen is het aan te raden om te starten met de EQ Pure Arctic Oil en gebruik daarnaast 2 a 3 maanden de EQ Anti Age Collagen Premium.
De Pure Arctic Oil werkt o.a. onstekingsremmend op de laaggradige ontstekingen die voedingsintoleranties en de lekkende darm veroorzaken en Anti Age Collagen Premium is een viscollageen wat helpt de darmwand te herstellen.

Bron: https://jessevandervelde.com/darmproblemen-opgeblazen-gevoel-slechte-vertering-let-op-deze-voeding/

Wist je deze feiten al over spf in je crème?

WIST JE DAT DE ENE SPF DE ANDERE NIET IS?

Heb jij altijd gedacht dat als je een crème met SPF op je huid smeert dat deze jouw huid beschermt tegen alle UV? Smeer je liever een factor 30 omdat je factor 50 veel te hoog vind? Ken je het verschil tussen UV-A en UV-B?

Heb je altijd gedacht dat als er een SPF vermeld staat op een crème dat deze altijd goed is of dat alle SPF producten hetzelfde werken?

Dit is dus niet zo. Er kan al een verschil zitten in de samenstelling, oftewel een chemische of fysische filter. Een chemische filter absorbeert UV, zet deze om in warmte en verlaat de huid weer een fysische filter weerkaatst UV stralen.
Een fysische filter is aan te raden voor mensen met een gevoelige huid, doordat deze uv weerkaatst en niet door laat dringen in de huid, ontstaat er geen onnodige irritatie.
Ervaar jij bijv. weleens wat ze noemen warmte bulletjes of irritatie na het aanbrengen van een zonbescherming als je in de zon bent geweest?
Dan heb je waarschijnlijk een product gebruikt welke de huid afsluit, hierdoor kan de warmte de huid niet verlaten, waardoor er kleine irritatie bultjes kunnen ontstaan.

Waar moet je op letten bij het aankopen van een zonbescherming

Belangrijk om op te letten bij het aankopen van een zonbescherming is of het beschermt tegen UV-B of ook tegen UV-A.
Als SPF producten zowel tegen UV-A als UV-B beschermen, dan heet dit breedspectrum en zal dat altijd vermeld staan op de verpakking..
Ook zit er nog een verschil in hoeveel UV er daadwerkelijk geblokt word door een product. Zo beschermen de meeste producten hoog tegen UV-B, maar laag of niet tegen UV-A, terwijl UV-A de grootste boosdoener is en de meeste schade veroorzaakt.

Een klein voorbeeld, de Daily Essential SPF50 van Alpha-H blokt 97% UV-B en 42,97% UV-A en de Protection Plusv Daily SPF50 blokt ook 97% UV-B en 23,19% UV-A.

Wist je dit over UV en SPF

UV-B zijn de stralen zorgen voor bruining en verbranding en UV-A zorgt voor schade welke o.a. voortijdige huidveroudering veroorzaken. Een zonbescherming blijft 2,5 a 3 uur actief, dus als je veel in contact komt met zon, ook achter het glas, zorg dat je regelmatig bijsmeert. Let wel, UV-A komt dwars door glas heen, dus zorg dat je ook beschermt bent als je binnen bent en regelmatig bijsmeert als je veel blootstaat aan de zon.

Smeer jij in het begin van de zomer vaak met SPF50 en stap je daarna over naar SPF30?
Dit klinkt als een groot verschil, maar is daadwerkelijk nihil. Een SPF30 beschermt voor ±96.6%, waar een SPF50 voor ±97% beschermt, je kan je namelijk niet voor 100% beschermen. Je kan je dus prima de hele zomer met hetzelfde product insmeren! En doe dit ook zeker, laat je product geen jaar na opening staan, want de SPF loopt langzaam terug! Een jaar later zal een product je dus veel minder beschermen dan wanneer je een product net geopend hebt.

Enkele tips

Ook niet geheel onbelangrijk, breng genoeg SPF aan voor een optimale bescherming en ben hier vooral niet te zuinig mee.
Een SPF blijft ±2,5 a 3 uur actief en daarna zal je weer bij moeten smeren. Heb je een waterproof zonbescherming? Deze zal ook in het water bescherming bieden, maar gaat ook deels verloren in het water, smeer je dus na een rondje zwemmen of intensief zweten nog eens goed in!

En last but nog least, let er bij het aankopen van een zonbescherming vooral op dat er GEEN parfum in zit. Parfum en zon gaan absoluut niet samen, dit kan zorgen voor lelijke pigmentvlekken die niet of heel moeilijk weg te krijgen zijn..